duminică, noiembrie 09, 2008

EcoEducaţia

« Dacă planifici pentru un an, cultivă orez !

Dacă planifici pentru un deceniu, plantează copaci !

Dacă planifici pentru o viaţă, educă oameni ! »

Proverb chinez





Faptul că Natura suferă mai mult ca oricând de pe urma atitudinii globale a omului însetat de o dezvoltare iresponsabilă nu mai este deloc o noutate.



Conştientizarea prin asumarea de către OM a responsabilităţii acţiunilor sale şi înţelegerea nevoii de protecţie a mediului, precum şi aplicarea soluţiilor de re-echilibrare şi stabilizare a mediului natural reprezintă o nevoie şi o datorie a societăţilor actuale, o provocare globală.



A învăţa populaţia să gândească durabil este în definitiv o bună strategie managerială de a obţine cel mai bun raport cost-beneficiu, în contextul în care costurile reale şi nu neapărat financiare ale societăţilor actuale sunt cu mult peste capacităţile de acoperire a acestora şi într-un moment în care beneficiile obţinute pentru societate şi indivizii acesteia sunt ca o „sabie ţinută de tăiş”.



Pentru a învăţa populaţia să gândească durabil este nevoie de implicarea tuturor factorilor educaţionali – formali, nonformali şi informali, lucru precizat şi în "Strategia U.N.E.C.E. pentru Educaţia pentru dezvoltare durabilă" (produs al întâlnirii de nivel înalt a miniştrilor educaţiei şi mediului, întâlnire organizată în 2005, în Lituania, de către ONU).



O astfel de Eco Educaţie ar putea avea ca obiective: formarea respectului faţă de Natură, dezvoltarea unei conştiinţe globale, formarea unei atitudini de protecţie a Naturii, stimularea interesului faţă de activismul civic şi implicare socială, studiul fenomenelor şi proceselor naturale, studiul căilor şi metodelor de degradare şi re-echilibrare a mediului, formarea şi dezvoltarea gândirii durabile.



În sistemul formal, Eco Educaţia are nevoie de inovaţie şcolară pentru că prin educaţie poţi forma atitudini, caractere, poţi aduce în bagajul celui pe care-l formezi, cele mai importante şi noi informaţii şi pentru că educaţia ia forma pe care creatorul său i-o dă. Poate fi pozitivă sau negativă, completă, complexă, simplă, eliberatoare, bună sau rea.



Cel ce-şi asumă rolul de formator îşi asumă în mod evident rolul de artist, actor, regizor, formator, educat. Este nevoie de o mare pasiune pentru educaţie şi o mare iubire pentru Natură, pentru Oameni şi pentru Viaţă.



Educaţia este un act de iubire ce creează destine şi salvează vieţi!



Educaţia este măsura durabilă de care Planeta are nevoie acum şi pentru totdeauna!

disponibil şi pe:
http://www.naturalist.ro/societate/eco-educatia-1/

Niciun comentariu: